Afscheid station / start sloop

Het tijdelijke station van Assen is geopend en de eerste sloopwerkzaamheden zijn inmiddels zichtbaar. Dit betekent dat de bouw van het nieuwe station van Assen en de inrichting van het nieuwe busstation dichterbij komt.
Assen nam dus  afscheid van het oude stationsgebouw. vandaag 
donderdag 25 februari 15.30 uur gaven  regiodirecteur NS Ineke van Gent, regiodirecteur ProRail Jan Mulder en wethouder Harmke Vlieg gezamenlijk het startsein voor de sloop van gebouw.  De bijeenkomst vondt plaats in de hal van het oude station.

Er is een boekje een afscheidsboekje zeg maar gemaakt met foto en berichten  van eerdere stations en de medewerkers.  In de hal van het gemeentehuis af te halen.

Zowel de Asser wethouder Harmke Vlieg, NS-directeur Ineke van Gent als ProRail-baas Jan Mulder hadden nou niet bepaald de tranen in de ogen staan nu het stationsgebouw wordt geveld.

Vergissing
Ineke van Gent, die haar schooljeugd in Assen doorbracht, gaf toe dat achteraf bezien misschien het vorige gebouw gerestaureerd had moeten worden. In plaats daarvan werd het gesloopt en kwam het huidige pand ervoor in de plaats. Een grote vergissing, zo is nog steeds de mening van menig Assenaar. Van Gent: “Maar om nu weer een soort replica te bouwen van het oude station is ook weer zoiets. Dat moet je denk ik niet doen.”

Voorlopig moeten de reizigers het tijdens de bouw van het nieuwe stationsgebouw twee jaar doen met het tijdelijke station. Van Gent: “Dat is lastig, ik word daar ook op aangesproken door reizigers. Maar we moeten even door de zure appel heen bijten, Assen krijgt er een station van grootstedelijke allure voor terug. En ik hoop, dat dat net zo geliefd wordt bij Assenaren als het oude station.”

Buiten werden enkele symbolische handelingen verricht. De klok werd op 12 uur gezet – einde oefening voor het huidige stationsgebouw – en het NS-logo werd alvast van de gevel gehaald door de grote grijper. Van Gent kreeg bovendien een van de gouden bollen, die het dak ‘sierden’, mee als aandenken van het eerste noordelijke station onder haar bewind tegen de vlakte gaat.

Mooi werk
De slopers stonden ernaar te kijken. Nadat ze de bijgebouwen in het stationsgebied al zo goed als weg hebben gehaald, begint voor hen nu het grote werk. Eise Beugels van Bork Sloopwerken is een van die mannen, die Assen verlost van het huidige gebouw. Hij doet dit werk al 18 jaar. Lachend: “Slopen is inderdaad mooi werk, maar ook een echt vak. Kijk, die laagbouw is niet zo moeilijk, grijper erdoor en klaar. Maar dit is hoogbouw. Dan moet je als sloper echt plannen, je kunt niet zomaar ergens beginnen met afbreken.”

Eerst, geeft Beugels aan, wordt het gebouw gestript. Glas eruit, staaldraad en balken weghalen, dat soort dingen. Dan wordt bekeken hoe de constructie in elkaar zit. “We zijn daar al met al zo’n zes weken mee bezig. Met meerdere kranen. De ene kraan grijpt en trekt los, de andere knipt. Overdag, maar ook een paar keer ’s nachts, omdat er dan tijdens de werkzaamheden geen treinen langs kunnen komen.”

 

 

Als al het stripwerk klaar is en de werkzaamheden op schema liggen, gaat het geraamte dat nog staat op 29 maart in één nacht plat. En kan na het puinruimen de bouw van het nieuwe station beginnen.