De Rode Loper

De Rode Loper is uitgerold, de Stationsstraat in Assen is sinds donderdag weer open voor alle verkeer. En dat is nodig ook, want deze vers gelegde straat krijgt meteen de status van omleidingsroute als vrijdag de Overcingellaan gedeeltelijk dicht gaat.  De ene klus is geklaard, de ander begint.

Dan wordt het startschot gegeven voor de bouw van de autotunnel. De hele klus gaat geruime tijd in beslag nemen. Daarom ook moest de Stationsstraat per se donderdag klaar zijn enn er werden al direct omleidingsborden geplaatst. Bij een ander stuk van de omleidingsroute – Abel Tasmanplein/Rolderstraat – wordt de bocht verruimd om al het verkeer beter te kunnen verwerken.  Om te zorgen dat het centrum bereikbaar blijft, bouwt BAM de Overcingeltunnel in fases. Gestart wordt met het noordelijke deel van de tunnel (vanaf het dek over de Roldertunnel) tot en met het kantoor van Alescon). Wanneer dit deel klaar is, wordt vanaf april 2017 het zuidelijke deel van de tunnel gebouwd (langs het landgoed Overcingel tot de ABN-AMRO). Tijdens deze werkzaamheden blijft de Stationsstraat open voor verkeer. Als alles volgens planning verloopt kunnen in april 2018 de eerste auto’s door de tunnel rijden.

Omleidingen

Tijdens de werkzaamheden aan het noordelijke deel van tunnel wordt het lokale verkeer (Centrum en Assen-Oost) om via de route Abel Tasmanplein – Rolderstraat – Javastraat – Oostersingel – Stationsstraat. Doorgaand verkeer naar het Stadsbedrijvenpark en Marsdijk en de kantorenparken Mandemaat en Schepersmaat wordt omgeleid via de Europaweg en de A28. Fietsers worden omgeleid via de route Abel Tasmanplein – Julianastraat – Prins Hendrikstraat – Stationsstraat. Fietsers die voorheen gebruik maakten van de Vredeveldsetunnel worden omgeleid via de Wouwstraat – Leliestraat – Spoorstraat. Ook kunnen ze gebruikmaken van het fietspad in de Roldertunnel. Tenslotte liggen aan de overkant nog de puinhopen van wat eens het station was en waaruit straks het nieuwe stationsgebouw moet verrijzen.