2015 nieuw station

ASSEN – Architectencombinatie Powerhouse Company/De ZwarteHond is woensdag in het gemeentehuis gepresenteerd als de ontwerpers van het nieuwe stationsgebouw en stationsgebied van Assen. De ‘warme, intieme entree met een toch volwassen, stedelijke uitstraling’ van het ontwerp gaf voor de beoordelingscommissie de doorslag. Daardoor past het geheel volgens de commissie precies in de uitstraling van de Florijnas. Het nieuwe station, zoals dat er in Assen moet komen. Het oude zal gesloopt worden. De eerste vier illustraties zijn van stationsontwerpen die het niet gehaald hebben. ● 2014 © Architectencombinatie Powerhouse Compagny/De Zwarte Hond/Ineke Heijting

Wat direct opvalt is het enorme dak dat op het gebouw – 8,5 meter hoog, met een oppervlakte van 800 vierkante meter – komt, met drie enorme punten. Daardoor, zo hebben de architecten bedacht, is er een welkome ‘entree-uitstraling’ aan alle kanten van het gebouw. De luifels steken zover uit dat ze zelfs over het perron hangen. Volgens de architecten wordt het nieuwe station daardoor één geheel. Er is voor het hele gebouw – naast de stalen staanders – gekozen voor natuurlijke materialen zoals veel hout, waardoor het station een ‘zachte en natuurlijke uitstraling’ krijgt. Om die uitstraling in de groene omgeving helemaal af te maken komt er begroeiing op het dak.

01_Station_Assen_Impressie_Entreegebied_www%20mir%20no

Noodgebouw
Het nieuwe stationsgebouw komt op de plek van de huidige fietsenstalling. Omdat het treinverkeer natuurlijk niet stil komt te liggen in Assen, komt er tijdens de sloop van het oude gebouw een tijdelijk noodgebouw te staan.

stationassen4

De fietsenstalling wordt onder het gebouw geplaatst. Daarvoor is gekozen om het stationsplein ‘schoon’ te houden. De fietskelder biedt plek aan 2600 fietsen. De bedoeling is dat die tweewielers daar 24 uur per dag kunnen staan en in principe gratis. “Maar”, zo zegt Ineke van Gent, directeur Noord-Nederland NS, “dat hangt af van hoe de gesprekken met de betrokken partijen omtrent bijvoorbeeld de exploitatie verlopen. Het streven blijft echter dat de fietsen er gratis gestald kunnen worden.”

stationassen8

Vredeveldsetunnel
De entrees van de fietsenkelder liggen aan de voet van de toekomstige Vredeveldsetunnel en de stationshal. Vanaf de tunnelkant ziet de ingang eruit als een parkje met groene terrassen. Met voldoende lichtinval, zodat de fietser zich niet in een donkere ‘buis’ waant. En, zo beloofde Van Gent, de helling wordt zo aangelegd dat fietsers geen geoefende bergbeklimmers hoeven te zijn om weer naar boven te lopen.stationassen5

 

Het totale project gaat drie jaar in beslag nemen. In 2016 wordt de Vredeveldsetunnel aangelegd, in 2017 het stationsgebouw en het geheel wordt in 2018 afgerond met de aanleg van het stationsplein. In totaal hangt daar een prijskaartje van 56 miljoen euro aan.

Vijf tot zes treinen
In 2016 begint Prorail bovendien met de aanpassing van het spoor (wordt breder) en de perrons. Daardoor kunnen in de nieuwe dienstregeling van 2017 in de spits vijf tot zes treinen per uur stoppen in Assen. Nu zijn dat er nog vier. Wie straks dus de trein mist, hoeft maar een paar minuten te wachten op de volgende. En, zo gaf Van Gent aan, omdat op dat moment ook de zuidelijke ringweg in Groningen wordt aangepakt, is deze nieuwe regeling voor veel mensen waarschijnlijk een welkome uitkomst.