Ingenieuze ophaalbrug

Het verhaal achter een uit een prijs-vraag geboren ingenieuze ophaalbrug
Nieuwe Witterbrug wijkt af van traditionele ophaalbrug op schilderij en ansichtkaart ASSEN – Kort nadat bekend was dat de Vaart in het kader van De Blauwe As weer vaarweg zou worden, schreef de gemeente een meervoudige opdracht uit voor het ontwerp van een in het oog springende beweegbare brug die de oude Witterbrug moest vervangen. Een ingenieursbureau uit Delft kreeg  twee jaar geleden de opdracht en volgende week maandag is het zover dat die ‘in het oog springende brug’ voor het eerst boten zal doorlaten.


Waar traditionele ophaalbruggen het goed doen op schilderijen of ansichtkaarten moet de  Nieuwe Witterbrug met zijn 23 meter hoge hameitoren het hebben van zijn beweging. Niet alleen wordt dan duidelijk waar de verschillende onderdelen van de brug voor dienen, maar bovenal is dan te zien hoe de hamei, ballast en balanspriem samensmelten tot één volume.
Bij de meeste ophaalbruggen bevindt de ballast, het tegengewicht voor het beweegbare brugdek (de val), zich aan het uiteinde van de balans, maar de ballastkist van de nieuwe brug bevindt zich boven op de hameitoren.
Een ander verschil met doorsnee ophaalbruggen is dat deze moderne variant bestaat uit één hamei met daaraan één enkele balanspriem. Wanneer de brug opengaat, verdwijnen zowel de balanspriem als het hooggelegen tegengewicht in het volume van de hameitoren.
Verder valt vooral de vlakverdeling op. Vrijwel alle oppervlakken van de Nieuwe Witterbrug hebben een afgeschuind deel. De verschillende vlakken of facetten liggen onder een hoek ten opzichte van elkaar, met een scherpe kniklijn, en lichten onder invloed van het licht allemaal net anders op. Deze vormgeving is niet alleen toegepast op de stalen hameitoren en ballast, maar ook op de balusters van het hekwerk en de natuurstenen deksloven op de verhoogde kademuur.
Alle onderdelen van de stalen brug, inclusief het hekwerk, hebben een lichte, aluminiumkleurige coating. Alleen de val, de stalen constructie van het beweegbare brugdek, is donkerder van kleur. Maandagmorgen zal dat als het eerste schip de brugwachter nood-zaakt de brug te openen, van alle kanten kunnen worden bekeken.